Förarevaluering
Förarevaluering
Poängen beskriver förarens metodiska kvalitéer.
1 = Dåligt (föraren har ingen metodik, ej heller färdighet eller bedömningsförmåga) 2 = Mindre bra (förarens metodik och bedömningar bör förbättras)
3 = Bra (föraren tänker och praktiserar en del metoder, men missar ofta)
4 = Mycket bra (föraren tänker och praktiserar metoder, men missar ibland)
5 = Utomordentligt bra (föraren praktiserar metoder utan fel)
Varje förare kör 5 varv + ut/in.
Individuell återkoppling:
Ge föraren konkret återkoppling på evalueringen efter körningen
Poängberäkning och "betyg:"
Summera alla poäng på frågorna 1 - 8 och skriv ner totala summan. Dividera totalsumman med 8 och skriv ner genomsnittsbetyg.
För uppgradering till Advanced krävs ett genomsnittsbetyg på minst 4.0. Dessutom skall inte betyget på någon av frågorna understiga 4 (inkluderat frågorna 9 samt 10)
För uppgradering till Instructor krävs samma evalueringsresultat som för Advanced. I tillägg krävs godkännande av Huvudinstruktör.
Namn:______________________________________
TOTALSUMMA:________________________________ Totalsumma:_______ : 8 = _______________________
I. Hur utnyttjar föraren banans bredd under kurvtagning?
1 Kör mer än 80 cm från kanten
2 Kör 60 - 80 cm från kanten
3 Kör 40 - 60 cm från kanten
4 Kör 20 -40 cm från kanten
5 Kör 0 - 20 cm från kanten
II. I vilken grad väljer föraren en bra turn-in punkt?
1 Helt tillfälligt
2 Ofta tillfälligheter som råder
3 Prövar och träffar ofta
4 Träffar i dom flesta kurvorna
5 Träffar i alla kurvor
III. I vilken grad träffar föraren apex punkten?
1 Helt tillfälligt
2 Ofta tillfälligheter som råder
3 Prövar och träffar ofta
4 Träffar i dom flesta kurvorna
5 Träffar i alla kurvorna
IV. I vilken grad träffar föraren exit punkten?
1 Helt tillfälligt
2 Ofta tillfälligheter som råder
3 Prövar och träffar ofta
4 Träffar i dom flesta kurvorna
5 Träffar i alla kurvor
V. Hur använder föraren ratten?
1 Sitter allt för långt ifrån, och har felaktig fattning.
2 Sitter på rätt avstånd men har felaktig fattning
3 Prövar att hålla rätt, men faller tillbaka till "dåliga" vanor.
4 Håller mestadels rätt men gör omotiverade omtag
5 Håller rätt utan omotiverade omtag.
VI. I vilken grad har föraren ojämn rattföring?
1 Mycket ojämn rattföring som hela tiden skapar obalans i bilen
2 Ojämn rattföring i dom flesta kurvorna
3 Ojämn rattföring, t.ex. korrigering mitt i och ut ur kurva
4 Något ojämn rattföring, men bara till och från och utan betydliga konsekvenser för bilens balans
5 Mycket stabil rattföring i alla kurvorna
VII. I vilken grad bromsar föraren efter turn-in punkten?
1 Hela tiden
2 Mycket ofta
3 Ganska ofta
4 Sällan
5 Aldrig
VIII. Ger föraren gas för tidigt i kurvorna?
1 Ja, alltid
2 Ja, mycket ofta
3 Ja, ganska ofta
4 Ja, men bara till och från
5 Nej, aldrig
IX. I vilken grad behärskar föraren toe/heal teknik (endast Advanced uppgradering)
1 Behärskar inte alls.
2 Prövar, men klarar inte.
3 Prövar, och lyckas ibland
4 Använder konsekvent och lyckas ofta
5 Använder konsekvent och lyckas alltid
X. I vilken grad har föraren jämna varvtider (endast Advanced uppgradering)
1 Mer än 3 sekunder mellan bästa och sämsta tid.
2 2 - 3 sekunder mellan bästa och sämsta tid
3 1 - 2 sekunder mellan bästa och sämsta tid
4 0,5 - 1 sekund mellan bästa och sämsta tid
5 Mindre eller lika med 0,5s mellan bästa och sämsta tid.Skriv din text här ...