Villkor trackday

Villkor RiV trackday

Grundläggande information

Inför RiVs trackdays på Mittsverigebanan är det viktigt att att ha koll på vissa grundläggande saker

  • Vi kör normalt med posteringsljus men i vissa sammanhang kan även flaggor förkomma.
    * Fast gult innebär att hinder finns i närheten av banan och du skall sänka
    hastigheten såpass att du hinner stanna om något dyker upp.
    * Blinkande gult innebär att hinder finns på banan och du skall sänka hastigheten såpass att du hinner stanna om något dyker upp.
    * Blinkande grönt innebär att hindret är borta och körning återgår till det normala.
    * Blinkande rött innebär att körningen avbryts och du skall omedelbart köra in i depån. Rött visas också vid avflaggning av körpass
  • I bandepån kör man alltid i fastlane (till höger) tills dess man kommer till sin depåplats.
  • Maxhastighet i bandepån är 30 km/h och i maskindepån gångfart.
  • Vid utfart ur bandepån skall man vänta på grönt ljus alt Ok från funktionär innan man kör och man måste följa depåutfarten (innanför kurva 1), man får absolut inte köra ut på banan direkt efter att depåmuren slutar.
  • Får du stopp på banan så sitt kvar med bälte och hjälm på och avvakta att vi kommer ut och hjälper dig. Du skall inte kliva ur bilen ute på banan undantaget om bilen tagit eld.
  • Posteringarna är obemannade men det finns en Rescue Car på anläggningen med släckare, första förband, bogserlinor och annat som skickas ut om något händer. Det finns dessutom en brandsläckare på varje postering samt 3 i bandepån.
  • Om en eventuell olycka med misstänkta personskador eller brand inträffar så är det endast träningsledaren som kontaktar räddningstjänsten.
  • Om du avser släppa förbi någon så visar du det tydligt genom att sänka farten, visa med körriktningsvisaren och flytta dig åt det håll du visat mer körriktningsvisaren. Notera docm att det alltid är den omkörandes ansvar att omkörningen genomförs säkert.
  • Eventuell tankning skall ske på den s.k. rallycross-starten
  • Bälte och hjälm skall vara på och fastspänt så länge fordonet rullar i bandepån eller på banan.
  • Generell åldersgräns för att köra är 16 år, dispans för lägre ålder kan ges om tillräckliga meriter kan påvisas och söks vid anmälan (i fältet övrigt). Målsmans skriftliga medgivande skall lämnas om föraren är under 18 år.

Frivillig SMA-licens (försäkring)

Du kan om du vill teckna en SMA-licens för ett utökat personligt försäkringsskydd vid en eventuell olycka. Om du bara kör vid något enstaka tillfälle eller är medåkare så kan du teckna en SMA-engångslicens via oss och det gör du i samband med att du anmäler dig till respektive Trackday. Kostnaden för SMA-engångslicens är 250 kr per dag och person. Avser du köra vid flera tillfällen så kan du med fördel skaffa en SMA-ettårslicens via www.svenskamotorsportalliansen.se 

Ny förare

Om du kört färre än 5 trackdays (eller motsvarande erfarenhet av bankörning) och/eller färre än 2 gånger på Mittsverigebanan så hör du automatiskt till gruppen "Ny förare", detta dels för din och andras säkerhet och dels för att du skall fö tid och möjlighet att i lugn och ro lära dig banan. Du får också möjlighet att åka med någon av våra rutinerade förare och/eller att någon följer med dig i din bil för att visa lite spårval och annat nyttigt att veta. 

Har du inte tidigare kört trackday på Mittsverigebanan så får du en separat, kortare introduktion till gllande regler i samband med din första körning, det är därför viktigt att du är på plats i god tid. Skulle du av någon anledning bli sen så skall du söker upp träningsledarn innan du kör in i bandepån.

Krav på personlig utrustning

Både förare och eventuell medåkare skall under körning ha;

  • Hjälm
  • Heltäckande klädsel av bomull eller ylle
  • Skor av läder eller flamsäkert material
  • Handskar rekommenderas (läder eller flamsäkert material)

Krav på fordon

Bilen behöver inte vara besiktigad men följande måste fungera.

  • Säkerhetsbälte
  • Bromsljus
  • LED-puck
  • Hel- och halvljus (om körning i skymning, gryning eller mörker)
  • Bakljus (om körning i skymning, gryning eller mörker)
  • Blinkers (om bilen är utrustad med det)
  • Vindrutetorkare (om bilen är utrustad med det)
  • Däck i gott skick 

I övrigt gäller;

  • Maximal ljudnivå 95 dB
  • Inga läckage av vatten, olja, bromsvätska etc. får förekomma
  • Inga lösa föremål får finnas i bilarna
  • Markskydd skall användas i ban- och maskindepå vid underhåll eller reparation

Inför varje trackday skall man göra en egenkontroll av personlig utrustning och fordonet, checklista för det finner ni här

Medåkning

Medåkning är tillåten om de personliga utrustningskraven uppfylls samt att stol, bälten etc. är anpassade för ändamålet.

Inför körning

Ca 15 minuter Innan körningen påbörjas hålls ett förarmöte där samtliga som avser köra skall delta och där vi informerar om dagens hålltider och rutiner samt övrig nödvändig information.

All tankning skall ske på startplattan för rallycrossen. Ingen tankning får ske vare sig i ban eller maskindepå.

Samtliga kommer utan extra kostnad få låna transponder (ej kategorin "Nya förare") för att kunna hålla koll på sina och andras tider, dessa ser man då i gratis-appen Speedhive. Körkort eller kreditkort kan krävas som pant.

Körning

Beroende på antal deltagare, typ av fordon samt förarnas rutin kan körninen delas in i en eller flera grupper. I dessa fall är körpassen normalt 20 minuter långa och gruppbyte görs rullande under eventet.

Gruppindelning enligt följand görs dock alltid;

  • Ny förare 
  • Erfarna förare 

Det finstilta

Sist men inte minst så kommer vi till det finstilta. Det är viktigt att du läser igenom detta. Du kommer också att få godkänna dessa villkor i samband med anmälan.

  • I de allra flesta fall så gäller INTE bilens vagnskadegaranti/försäkring för bankörning.
  • RiV eller banägare kan inte hållas ansvarig för skada som uppkommer på bilar eller annat före, under eller efter eventet
  • All körning sker på egen risk
  • Kör inte på gränsen av din eller bilens kapacitet, talesättet "ingen kommer ihåg en fegis" är vida överdrivet och riskera kosta dig och andra mer än ni är beredd att betala...
  • Visa hänsyn och respekt för övriga deltagare och personal på och på sidan av banan
  • Som deltagare accepterar du fullt ansvar för alla kostnader för t.ex. bärgning, sanering, reparationer, tömd brandsläckare, absorberingsmedel, återställning av sandfållor eller annat som eventuellt orsakas av dig eller ditt team.